המציאות בישראל מביאה עמה לא אחת רגעים של חוסר ודאות, חרדה ולעיתים גם אובדן. ילדים צעירים, החשופים למידע דרך המדיה, השיחות בבית, או פשוט דרך ההרגשה הכללית סביבם – מרגישים שמשהו קורה, גם אם אינם מבינים עד הסוף.
איך מדברים איתם על אלימות, מוות או מצבים של סכנה – מבלי להכניס אותם לחרדה? ואיך מסייעים להם להתמודד עם תחושות קשות כשהעולם סביבם מרגיש פחות בטוח?
הילדים מרגישים הכל – גם בלי להבין הכל
ילדים צעירים אולי לא יביעו במילים את מה שהם מרגישים, אך הם חווים את המתח בבית, את הדאגה של ההורים, את השינויים בשגרה – ויודעים שמשהו קורה. במצב כזה, חשוב לא להסתיר או להעמיד פנים שהכל "בסדר", אלא ליצור מרחב בטוח לשיח רגשי.
מה כן לעשות?
לדבר בגובה העיניים, בצורה פשוטה, רגועה וכנה. ילד בן 4 או 6 אינו צריך לקבל פירוט חדשותי, אך הוא כן זקוק להסבר בסיסי בהתאם לגילו – "כן, יש בימים אלו מצבים לא פשוטים במדינה. יש אנשים שמרביצים או פוגעים, ויש גם כאלה שנפגעים, וזה עצוב."
התאמת המסר לגיל ולשלב ההתפתחותי
ילדים שונים מגיבים אחרת – בהתאם לגיל, לאישיות ולרגישות. ילד בן 3 לא יבין כמו ילד בן 7, וילד רגיש במיוחד עשוי להזדקק להרבה יותר תמיכה.
המלצה:
- לגיל הרך (3–5): שמרו על ניסוחים פשוטים, בלי תיאורים גרפיים. למשל: "יש אנשים שכועסים ונלחמים, וזה מסוכן, לכן אנחנו נזהרים ושומרים על עצמנו".
- לגילאי 6–9: אפשר להרחיב מעט, לשאול מה הילד כבר יודע או שמע, ולבנות את השיחה בהתאם. חשוב לשלב ערכים של תקווה, עזרה הדדית וביטחון.
הכרה ברגשות ומתן לגיטימציה לפחד
גם אם נדמה לנו ש"עדיף לא לדבר על זה כדי לא להכניס פחדים", פעמים רבות ההפך הוא הנכון. הפחד קיים – ואי אפשר להעלים אותו. כן אפשר לתת לו שם, לאשר אותו, ולהראות לילד שהוא לא לבד בתחושותיו.
משפטים שעוזרים:
- "זה בסדר לפחד. גם אני לפעמים מפחד/ת."
- "אני כאן איתך. לא משנה מה יקרה – נדבר ונעבור את זה יחד."
- "אני שומע/ת שאתה עצוב. רוצה שנתחבק ונשב רגע יחד?"
שימוש בסיפורים, ציורים ומשחק
ילדים מבינים טוב יותר דרך דמיון. ניתן להיעזר בספרים מתווכים שעוסקים בפחד, באובדן או בשאלות של טוב ורע. אפשר גם לצייר יחד, לשחק במשחקי דמיון, או לבנות סיפור שבו הדמות הראשית מתמודדת עם פחד ומנצחת אותו.
שמירה על שגרה ככל הניתן
בתקופות של חוסר ודאות, השגרה היא עוגן עבור ילדים. ארוחות בשעה קבועה, זמן משחק, שעת סיפור לפני השינה – כל אלו מעניקים תחושת יציבות וביטחון. גם אם השגרה משתנה, נסו לשמר כמה שיותר מרכיבים קבועים ביום.
מה לא לעשות?
- לא להיבהל מהשאלות: ילדים יכולים לשאול "האם גם אתה תמות?" או "למה אנשים הורגים?" – חשוב לענות בלי כעס ובלי ביטול.
- לא לזלזל בפחדים: " "אין ממה לפחד" או "תפסיק לבכות" רק מעצימים את התחושה שהילד לא מובן.
- לא לשתף בכל המידע שיש לכם: שמרו על גבול – הילד לא צריך לדעת הכל, במיוחד לא אם המידע עלול להכניס אותו לחרדה מיותרת.
מתי לפנות לעזרה מקצועית?
אם אתם מבחינים בשינויים משמעותיים בהתנהגות – למשל, הילד חוזר להרטבה, מסתגר, סובל מחרדות או סיוטים, לא מצליח להירגע או מגיב באגרסיביות – ייתכן שכדאי לפנות להדרכת הורים או לייעוץ רגשי מקצועי.
זכרו: אתם העוגן של הילד שלכם. גם אם העולם בחוץ רועש, המסר החשוב ביותר שילד צריך לשמוע הוא: "אני כאן. אתה לא לבד."
לשיחה אישית וליווי רגשי בתקופות של קושי – אני כאן בשבילכם.
המרכז לפסיכולוגיה פרודוקטיבית
6307*